Tiedote: Dell esitteli uutuuksia reunalaskennan ripeästi kasvavaan tarpeeseen

Reunalaskennan tarve kasvaa maailmanlaajuisesti hurjaa tahtia, ja tähän tarpeeseen Dell Technologies on julkistanut joukon uusia raskaan sarjan laitteita ja ohjelmistoja. Uusilla ratkaisuilla käyttäjät voivat hyödyntää omistamaansa dataa tehokkaasti ja äärimmäisen nopeasti riippumatta siitä, missä se sijaitsee, ja jopa äärimmäisissä olosuhteissa. Uusien tuotteiden joukossa on palvelin, pieni modulaarinen datakeskus, hallintaohjelmisto ja reunalaskennan datan analysointialusta.

Reunalaskennan (englanniksi edge computing) tarpeesta kertoo tutkimusyhtiö Gartnerin arvio: reunalaskennan osuus yritysten datan tuotannosta ja käsittelystä kasvaa nykyhetken alle 10 prosentista 75 prosenttiin vuoteen 2022 mennessä eli vain parissa vuodessa. Reunalaskenta tarkoittaa tietojen hajautettua käsittelyä erotuksena datan käsittelystä keskitetysti perinteisissä konesaleissa tai pilvessä. Datan prosessointi siirtyy lähelle käyttäjiä niin sanotulle verkon reunalle. Reunalaskennan tarve koskettaa niin teollisuutta kuin kuluttajien palveluita.

Dell Technologiesin uutuudet soveltuvat karuihin ja ahtaisiin kohteisiin esimerkiksi raskaassa teollisuudessa, laivoissa, öljynporauslautoilla sekä operaattoriverkoissa:

• Dell EMC PowerEdge XE2420 on 2U-palvelin erittäin raskaille työkuormille. Se tarjoaa lyhyen viiveen järjestelmän, johon mahtuu jopa 92 teratavua tallennustilaa. Järjestelmä on sertifioitu sietämään äärimmäisiä lämpötiloja ja pölyä. Laite vastaa esimerkiksi operaattoreiden vaatimuksia 5G-verkkojen hajautetulle tietojenkäsittelylle.
  • Dell EMC Modular Data Center Micro 415 on jääkaappipakastimen kokoinen modulaarinen datakeskus, joka sietää äärimmäisiä lämpötiloja aina –40 asteesta +55 asteeseen. Siihen mahtuu 17 palvelinyksikköä laskentaan ja tallennukseen. Kokonaisuus sisältää virransyötön, jäähdytyksen ja etähallinnan ominaisuudet, ja lisävarusteena on saatavilla savuntunnistus ja palonsammutus. Laite sopii esimerkiksi matkapuhelinverkon tukiaseman yhteyteen.
  • Dell EMC iDRAC9 Datacenter -ohjelmisto on tarkoitettu datavirtojen hallintaan ja Dell EMC PowerEdge-palvelimien hallintaan. Ohjelmiston etäkäyttöönoton ominaisuudet voivat vähentää ylläpitäjän työaikaa palvelinta kohti jopa 99,1 prosentilla verrattuna manuaaliseen käyttöönottoon. Telemetrian ominaisuuksilla käyttäjät voivat tunnistaa trendejä, ennustaa kuormitushuippuja ja hallita riskejä.
  • Dell EMC Streaming Data Platform on uusi alusta reunalaskennan tallennuksen ja analysoinnin tarpeisiin. Suuryritysluokan alusta yksinkertaistaa reunalaskennan vaatiman infrastruktuurin hallintaa ja nopeuttaa liiketoimintakriittisten havaintojen tekemistä datavirroista. Alusta mahdollistaa sekä reaaliaikaisen että historiaan pohjautuvan analytiikan.

Ohjelmistot ovat heti saatavilla maailmanlaajuisesti. Dell EMC PowerEdge XE2420 tulee saataville Euroopassa maaliskuun lopusta alkaen. Dell EMC Modular Data Center Micro tulee saataville vuoden 2020 jälkipuoliskon aikana.

Lisätietoja englanninkielisessä tiedotteessa ohessa ja verkossa:

About the Author: Dell Technologies